PATIëNTEN BETALEN TE VAAK ONTERECHTE MATERIAALSUPPLEMENTEN IN ZIEKENHUIZEN

Wondhechtingsmateriaal voor 21,90 euro, naalden voor 5,50 euro of een windel van 3,50 euro. Het zijn enkele voorbeelden van de materiaalsupplementen die ziekenhuizen volgens Solidaris onterecht aanrekenen. Onterecht, want voor medisch verzorgingsmateriaal krijgen de ziekenhuizen al subsidies. Ze mogen die producten die ze in het ziekenhuis gebruiken daarom niet nog eens aanrekenen. 

Ziekenhuizen die dat materiaal toch extra doorrekenen, krijgen dus twee keer betaald voor hetzelfde, aldus Solidaris. Omdat het vaak gaat om kleine bedragen stellen veel patiënten zich weinig vragen bij de factuur. "Maar wanneer je de optelsom maakt, leidt dat toch wel tot een belangrijke inkomstenbron voor de ziekenhuizen", zegt algemeen secretaris Paul Callewaert. 

Steekproef bij 15 Vlaamse ziekenhuizen

Voor de steekproef nam het socialistisch ziekenfonds Solidaris de prijslijsten voor materiaalsupplementen van 15 Vlaamse ziekenhuizen onder de loep. Per provincie werden drie ziekenhuizen geselecteerd: één groot, één middelgroot, en één klein. 

Bij 14 ziekenhuizen kon Solidaris de prijslijst voor de supplementen terugvinden op de website. 1 ziekenhuis had geen prijslijst online staan, terwijl dat wel verplicht is. Op slechts drie prijslijsten waren volgens Solidaris geen "twijfelachtige" materialen te bespeuren. Twijfelachtige materialen zijn bijvoorbeeld verbanden. Ziekenhuizen mogen verbanden enkel aanrekenen wanneer een patiënt die ook extra mee naar huis neemt. Op 2 lijsten stonden meer dan 30 supplementen die volgens Solidaris niet op die lijst thuishoorden. 

Hoeveel euro de ziekenhuizen in totaal onterecht hebben gefactureerd, en hoeveel patiënten die materiaalsupplementen aangerekend kregen, werd niet onderzocht en weten we dus niet. Maar als er fouten op de prijslijsten staan, gaat het ziekenfonds ervan uit dat de ziekenhuizen die prijzen ook daadwerkelijk aanrekent. 

Krukken voor 10 of 25 euro

Ziekenhuizen mogen wél supplementen aanrekenen als ze dat medisch materiaal met de patiënt mee naar huis geven. Als je na jouw ziekenhuisbezoek naar huis wordt gestuurd met een extra verband, zal je daar dus wel voor moeten betalen. Ook producten die strikt genomen niet onder de zorgverlening vallen mogen ziekenhuizen aanrekenen. Denk dan bijvoorbeeld aan shampoo, een tandenborstel of een pyjama. Gebruik je die spullen, of neem je ze mee naar huis, dan zal het ziekenhuis dat doorrekenen. 

Uit de steekproef van Solidaris blijkt wel dat de prijzen die de ziekenhuizen daarvoor aanrekenen, heel hard kunnen verschillen. Zo betaal je in het ene ziekenhuis 10 euro voor een paar krukken, in het andere 25 euro.

Onduidelijke prijslijsten

Elk ziekenhuis is verplicht om een prijslijst te publiceren waarop alle materiaalsupplementen die ze aanrekent vermeld staan. Maar Solidaris stelde vast dat die prijslijsten in heel wat gevallen niet duidelijk, volledig of actueel zijn. "We vragen dat ziekenhuizen dringend hun prijslijsten op punt stellen", reageert Callewaert.

"We eisen ook redelijke prijzen voor materialen die wel aan de patiënt mogen worden aangerekend. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ziekenhuizen winst maken op pyjama’s en tandenborstels? Patiënten moeten de keuze krijgen of ze dit via het ziekenhuis willen aankopen."

Hoe kan je onterechte supplementen vermijden?

Solidaris benadrukt dat patiënten in heel wat gevallen zelf extra supplementen kunnen vermijden. Zo kan je bij een gepland ziekenhuisbezoek al het materiaal dat je nodig hebt, zoals een pyjama of tandenborstel, zelf meebrengen. 

"Daarnaast kan je op voorhand toch al eens kijken wat een ziekenhuis allemaal aanbiedt en tegen welke prijs", vult Callewaert aan. "Op die manier kan je de prijzen vergelijken met de prijs die je betaalt als je dat product thuis zelf in huis zou halen." 

Bovendien benadrukt het ziekenfonds dat je als patiënt niet verplicht bent om de producten die worden aangeboden te gebruiken. "Je mag als patiënt gerust weigeren, en je moet niet altijd ingaan op de suggestie van het ziekenhuis." In die gevallen gaat het vaak om verbanden en extra verzorgingsmateriaal dat het ziekenhuis op het einde van je bezoek meegeeft (en aanrekent).

"Als je toch vaststelt dat er op je factuur aanrekeningen zijn gebeurd die niet stroken met je verwachtingen, contacteer dan je ziekenfonds", besluit Callewaert. "Zij kunnen je factuur samen met jou nakijken, en eventueel zaken laten schrappen of terugvorderen." 

2024-04-17T04:14:35Z dg43tfdfdgfd